Home  -  Het mausoleum  -  De stichting  -  Bestuur  -  Contact

Stichting Mausoleum
 Oscar Carré te Amsterdam

Het mausoleum

Oscar Carré liet het uit twee verdiepingen bestaande mausoleum bouwen voor zijn in 1891 bij een treinongeluk omgekomen vrouw Amalia Salamonski. Zij was met het rijdend zomercircus op weg naar een locatie in Duitsland toen de circustrein in botsing kwam met een personentrein.

Ook de resten van Oscar Carré zelf, zijn tweede vrouw Ada Graham en zijn derde vrouw Edith Maud Adams rusten in de kelder, die in totaal twaalf kisten bevat. Een borstbeeld van Amalia Salamonski, ontworpen en gemaakt door de beeldhouwer Henri Teixeira de Mattos (1856-1908) is onlangs uit het mausoleum overgebracht naar een van de ontvangstkamers van de kantoorvilla van Zorgvlied.

Het mausoleum is ontworpen door het architectenduo Jan van Rossem (1854-1918) en Willem Vuijk (1855-1918). Beide architecten ontwierpen in 1887 ook het Koninklijk Theater Carré aan de Amstel.

Van Rossem en Vuijk gingen op originele wijze te werk door de naam van Carré te verbinden aan de beroemde Romeinse tempel Maison Carré in het Franse Nîmes. Het resultaat was dat het mausoleum van Carré vrijwel een kopie is van het Maison Carré.

Het neoclassicistische mausoleum is geďnspireerd op de Romeinse bouwkunst en opgetrokken uit leisteen. De graftempel bevat grafsymboliek uit de Romeinse oudheid en het christendom. Romeinse tempels onderscheiden zich van Griekse tempels door een verhoging waarop het gebouw staat. Deze verhoging wordt aan de voorzijde onderbroken door een brede trap. De trap legt de nadruk op de voorgevel en maakt het onmogelijk het mausoleum van een andere zijde te betreden.

Het hoofdgestel, met driehoekig fronton, wordt gedragen door twee composiet pilasters, die in de top versierd zijn met vlinders en sterren. De pilasters staan op twee sokkels. Op het hoofdgestel staat: Familiegraf Oscar Carré. Boven de pilasters zijn vier engelen met vleugels te zien: het symbool van het onschuldige kind dat als een engel naar God vliegt. In het driehoekige fronton is een palmtak met krans aangebracht, dat de overwinning op de dood uitbeeldt. Het fronton is bekroond met een urn, die half bedekt is met een sluier: het grafsymbool uit de Romeinse oudheid. De sluier op de as-urn, die voor een deel over het driehoekige fronton hangt, symboliseert het afdekken of bedekken van het leven. Rondom het mausoleum zijn acht Korinthische pilasters aangebracht. Deze dragen de muren niet, maar hebben een puur decoratieve functie. De pilasters zijn versierd met klimop (symbool van het eeuwige leven en de vriendschap) en een omgekeerde fakkel (symbool van het uitgedoofde leven). Op de top van de vier Korinthische pilasters aan de voorzijde zien we afwisselend sterren (symbool van het nieuwe leven en de hemel) en vlinders (symbool van de kortstondigheid van het leven).

Aan weerszijden van het mausoleum bevinden zich twee glas-in-loodvensters: het christelijke symbool van de zondeloosheid en de reinheid. Het getordeerde hekwerk bevat verschillende bloemen: het symbool dat de bloem zich opent naar de zon en de mens zijn ziel opent voor God. De bovenste verdieping van het mausoleum is toegankelijk via een eikenhouten deur waarin kleine glas-in-loodvensters zijn aangebracht.

Oorspronkelijk bestond het mausoleum alleen uit de grafkelder. De gevel, voorzien van een grafsteen, stond naar achteren en had een decoratieve functie. Omstreeks 1910 werd het mausoleum verhoogd met een verdieping en werd de gevel naar voren geplaatst. De grafsteen werd vervangen door de eikenhouten deur met glas-in-loodvensters. Het getordeerde hekwerk werd ingekort.

Bron: Wandelen over Zorgvlied

Copyright © 2011-2012 Stichting Mausoleum Oscar Carre All rights Reserved.